Wat ik zal missen


Ik vertrek vandaag uit Vietnam.

Wat ik zeker zal missen:

  • De slag van de golven die ik soms tot in mijn huis hoor, ’s avonds laat als de stilte voorzichtig de stad overneemt
  • De veiligheid waardoor ik ’s avonds laat nog kan fietsen en stappen
  • De nabijheid van de zee
  • De keuvelende gezelligheid van koffiestalletjes
  • De indrukwekkende smaken van streetfood
  • De geur van de koffiebloesems in de groene valleien van de centrale hooglanden
  • De kleuren van de Tet-versieringen
  • Het geluid van het sissende banh xeo deeg in de hete pan
  • De wind die op een hete dag door de houten luiken van een pagode speelt
  • De smaken van de overvloed aan tropische vruchten
  • Het gemak waarmee je kan reizen in dit mooie land
  • De temperatuur die je toelaat bijna het hele jaar door te zwemmen
  • De bries die de windgong laat tinkelen
  • Het fluorescerende groen van de rijstvelden
  • De ogen op de blauwe boeg van de vissersboten
  • Het goedkope snelle internet
  • De nemovisjes die verstoppertje spelen tussen de wuivende koralen
  • De ongereptheid van het noorden
  • De kokosnoot op een dorstige dag
  • Het subtiele samenspel van specerijen in een kom pho
  • De textuur van mi quang
  • De overweldigende groeikracht van de jungle
  • De kitcherige neonverlichting, die in het donker van de nacht toch zorgt voor een mooie skyline
  • De veerkracht van de Vietnamezen
  • Dat alles altijd in orde komt, ook al lijkt alles een probleem
  • De magie van de ochtendgymnastiek op openbare plaatsen
  • De plastieken stoeltjes die van elke plek een restaurant of cafe maken
  • De gezellige drukte van de avond, als de Vietnamezen van di lam naar di choi overschakelen
  • Het zicht als ik over Tien Son brug fiets, de bergen, de fonkelende rivier, de wolkensluiers
  • Het gekwetter en gegiechel tijdens de lunch op kantoor
  • De glimlach van de mensen waarmee ik werkte, waardoor de taalkloof altijd werd overbrugd
  • Mijn collega’s en vrienden, grappig, warm, leergierig en uitdagend, kritisch en gedreven
Leessuggestie: Wat ik niet zal missen




Reacties

Populaire posts van deze blog

Termieten

Stof

Binnendringer