Als het water komt


Eerst bleven we binnen omdat het moest, er was immers een hele strikte lockdown. Toen kwam typhoon Noul over ons heen. En nu blijven we al een hele week binnen omdat het regent.

Regen? Regen!

Een combinatie van een koudefront en tropische turbulentie zorgt sinds dinsdag voor enorme neerslag in centraal Vietnam. Ja, zei iemand uit BelgiĆ« me, het regende hier ook een paar dagen. Dit is geen Belgische regen, dit is te vergelijken met een douche zonder spaarknop en zonder timer. Het blijft gieten, uren en dagen aan een stuk. Ikzelf mat van dinsdag tot zaterdag 758 mm regen. Maar het is veel meer, want ’s nachts of tijdens de werkuren raakt de regenmeter vol. Om die cijfers beter te begrijpen: dat is dus evenveel als de gemiddelde neerslag in BelgiĆ«…in een heel jaar!


Overal zijn er overstromingen, dat kan je zelfs zien als je Google Maps opent op deze regio. In landelijke gebieden staan de rijstvelden onder water en de rivieren staan zo hoog dat de afwatering niet meer gebeurt. Het water stijgt. Velen moesten evacueren, huizen staan meters onder water. Hier in de wijk waar ik woon in Da Nang, valt het voorlopig mee. Ik zit op een smalle landtong met de Han rivier aan de ene kant en de zee aan de andere kant. Als de dijk met de rivier het houdt, zouden we okee moeten zijn. Ik weet intussen dat de afwatering in mijn straat een probleem wordt als de regenval meer dan 45mm per uur is. Dan staat de straat in een mum van tijd blank en wordt het spannend. Ik droeg alvast alle draagbare meubels naar boven. De dweilen liggen klaar. Maar het water komt binnen, sowieso. Daar ontsnapt niemand aan. Alles is verzadig, de muren vertonen steeds grotere vochtplekken en hier en daar loopt het water naar beneden. Alles is nat of vochtig.

Daar komt dan binnen een paar uur nog Linfa bij, de volgende tropische storm. Linfa brengt wind en … meer regen.


Reacties

Populaire posts van deze blog

Termieten

Stof

Binnendringer