Stilte - De wonderlijke belevenissen in een stad in lockdown. Deel 4

 


Da Nang is opnieuw in lockdown. De lockdown is veel strikter dan vorige keer.

Op zondag 26 juli gingen de eerste maatregelen van start na de plots opgedoken nieuwe besmettingen in Da Nang. Karaoke bars, pubs, restaurants moesten sluiten. Alleen noodzakelijke verplaatsingen. En eens alle toeristen waren geëvacueerd, werden ook de hotels op slot gezet. Voortaan geen vluchten meer naar of van Da Nang. De stad werd afgesloten.

Okee, dat hadden we eerder meegemaakt.

Maar twee dagen na de start van de lockdown, valt het me opeens op. Er ontbreekt iets. Ik kan er mijn vinger eerst niet op leggen. En dan besef ik wat er aan de hand is. Het is stil. Plots hoor ik geen drilboren, graafmachines, of betonmolens meer. Weg is het geluid van naar elkaar schreeuwende bouwvakkers. Wat in de vorige lockdown niet gebeurde, is nu wel verordend: ook bouwconstructies werden stilgelegd.

Da Nang is een stad in expansie. Overal wordt gebouwd, afgebroken, opnieuw gebouwd. Altijd maar door. Lawaai van ’s morgens vroeg tot ’s avonds laat, 7 dagen op rij.

Maar nu niet. Het bouwstof is echt gaan liggen.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Termieten

Stof

Herinner