Stof


 

For the English version, click here.

Het is hier droog, heel erg droog. Sinds mei regende het niet meer. Dat is normaal. Als alles goed gaat, begint het regenseizoen terug in september.

Het gras rond mijn huis is dor. De planten in de tuin zijn bedekt met een laagje zand.

Ik woon aan een onverharde weg. Blijkbaar bestaat er hier in Kigali een systeem dat als bewoners van een straat – en dan gaat het niet over belangrijke verkeersaders natuurlijk- bereid zijn zelf een substantieel bedrag te investeren, de gemeente de kost aanvult en de straat asfalteert. Maar dat is hier vooralsnog niet gebeurd.

Een aardeweg, dat genereert stof, vooral in het droge seizoen. Nu is een onverharde weg te verkiezen boven een slechte asfaltweg, als die tenminste af en toe wordt onderhouden. Een zware tractor met een soort wegschraper herstelt dan het wegdek. Door met de nivelleermachine over de weg heen en weer te bewegen, worden wasbordribbels, kuilen en andere onregelmatigheden verwijderd. Maar als een auto eroverheen rijdt, wordt die automatisch gevolgd door een wolk stof.

Effen kan je mijn straat niet noemen. Ik heb hier nog nooit een nivelleermachine gezien en na elk regenseizoen worden de putten dieper. Daar komt nog bij dat wie een renovatie doet of een muurtje afbreekt, het puin op straat gooit. Wellicht met het doel de putten te vullen, maar ik ben niet zeker dat het altijd tot een verbetering van de rijkwaliteit leidt…

Een paar weken geleden verscheen er bij het huis aan de overkant een berg aarde. Die werd steeds groter. Dat prikkelde mijn nieuwsgierigheid. Twee mannen waren aan het graven in de bloemenberm van het huis. Het ging zo diep dat ze uit het zicht verdwenen en de berg werd steeds imposanter. Waren ze een tunnel aan het graven? Een schuilkelder aan het maken? Het bleek minder spannend: er werd een septische put gestoken. Maar wat met al die aarde?

Uiteraard, de straat op! Het stuk weg voor mijn huis is nooit vlakker geweest dan nu. Maar misschien ook nooit verraderlijker. Die aarde is nooit goed aangestampt geweest. Naarmate ze verder uitdroogt, wordt de laag ultrafijn zand bovenop steeds dikker. Het is gevaarlijk slipperig. Het achterwiel van mijn fiets draait er regelmatig op door. En, elke beweging genereert massa’s stof.

Waar blijft de regen?

Reacties

Populaire posts van deze blog

Termieten

Herinner