Hoor, de regen komt

 


(Click here for the English version)

Een fenomeen dat ik hier voor het eerst ervaarde, is het feit dat je hier de regen hoort komen. Ja, dat las je juist. Je hoort of er regen in aantocht is.

In deze regio valt regen vaak in zware stortregens. Tropische buien met een kracht die je in Belgie maar zelden ziet. In Rwanda, dat land van 1000 heuvels, kunnen die buien erg lokaal vallen. De ene heuvel is tot een modderige brij herschapen en op de heuvel ernaast blaast het stof je nog enthousiast in de neus. Maar meestal beweegt die storm zich geleidelijk aan over de stad.


Waar ik woon, kijk ik recht op Kyovu, een andere heuvel. Daar bevindt zich het zakelijke hart van de stad en dus ook de meeste hoge gebouwen. Als de storm daar eerst actief is, verdwijnt dat stuk heuvel gewoon uit het zicht. De zware regens vormen een gordijn waar geen doorkijken meer aan is.

Maar ook als ik niet op mijn terras sta te kijken naar de komst van dat regengordijn, hoor ik dat de regen in aantocht is. De regen valt namelijk met erg veel kracht op de daken van de huizen op de helling. De meeste huizen en huisjes hebben een golfplaten dak. Dat maakt lawaai. Al die huizen samen fungeren als een gigantische klankkast, die de regen als het ware aankondigt. Zo weet ik dat het tijd is mijn spullen van de waslijn te halen en ramen en deuren te sluiten. Het is dan een kwestie van minuten voor die wolk boven mijn huis hangt en haar zware en natte last laat vallen. De oprit wordt een rivier van bruin water dat onder de poort binnenstroomt. De sowieso al moeilijk berijdbare weg zal straks niet meer dan een slijmerige en glibberige massa modder zijn waarin het moeilijk is schoon en overeind te blijven.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Termieten

Stof

Binnendringer