Snel weg

 



(You can find the English version here)

Eind juni vond hier de top van het Gemenebest (CHOGM) plaats. Meer dan 30 staatsleiders kwamen in Kigali bijeen. Ook de prins van Wales, Charles en Camilla, waren hier als vertegenwoordigers van koningin Elisabeth. Een geweldige logistieke uitdaging voor een klein land als Rwanda. En het is allemaal goed gegaan. Geen incidenten.

In de aanloop van de top, besteedde Kigali veel aandacht aan het verbeteren van de infrastructuur. Opeens verschenen er overal bushokjes. Veel wegen kregen een facelift, gaten in voetpaden werden hersteld en slordige bouwwerven verdwenen achter meters en meters canvas waarop de toeristische troeven van Rwanda werden aangeprezen.

Misschien wel de grootste uitdaging was het tijdig klaarkrijgen van de vele wegen die tijdens de top moesten zorgen voor voldoende doorstroming van het verkeer. Sommige wegen werden aangelegd, andere werden verdubbeld in breedte. Dat laatste gebeurde ook met een verbindingsweg tussen de heuvel waar ik woon en de volgende. Ik heb die weg nooit druk geweten, maar het is wel de snelste verbinding tussen het presidentiële paleis en het presidentiële kantoor. Dus goed, van een tweebaansweg naar een vierbaansweg met middenberm. In maart begon het slopen van de huizen en het rooien van de bomen. De weg die vroeger door een groene, koele vallei ging, verloor meteen een stuk van zijn charme.

Naarmate de deadline dichterbij kwam, nam de druk op de arbeiders toe. Er werd dag en nacht gewerkt en eerlijk gezegd was het indrukwekkend te zien hoe snel die weg werd aangelegd. Als ik denk aan sommige openbare werken in België, dan is het verschil schrijnend. Het laatste stuk van het asfalt, zo een 100 m, werd letterlijk een paar uur voor de start van CHOGM gegoten. Er was ook aandacht voor de details: palmen en bloemen en planten werden meteen -nog snel snel- geplant. Dat was het zowat. De stapels klinkers en zand werden verwijderd en klaar was kees.

Of toch niet helemaal? Als ik ga joggen, kan ik zien dat de voetpaden niet werden afgewerkt. De grote goten en grachten werden niet afgesloten. Op sommige plaatsen loopt het voetpad over in de gracht. Erg gevaarlijk in het donker. Dus wat doen de voetgangers? Die lopen gewoon op de rechter rijstrook. Daar is de straat nu immers breed genoeg voor.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Groen

Binnendringer

Bubbeltjesplastic