Muziek in de bergen



Ik stap het hek van de school voor lerarenopleiding De La Salle in Byumba uit. We zijn er bezig met een training rond spelend leren in de kleuterklas. Vandaag en morgen gaat het over ontluikende wiskunde voor kleuters en hoe je dat op een spelende manier kan aanpakken of vooral, hoe je het spel van kinderen kan gebruiken om hen te helpen wiskundige concepten te ontwikkelen. Het is een drukke dag geweest, maar we hebben vooral ook veel plezier gehad. Zoals toen ik de lerarenopleiders gewapend met hun gsm op geometrische figuren- en patronenjacht stuurde.

Byumba ligt op een heuvel in het bergachtige district Gicumbi. In het centrum van die heuvel staat de katholieke kerk. Een gigantisch gebouw dat lijkt gebouwd te zijn ter illustratie van wat we vandaag tijdens de training deden. De glasramen bestaan uit geometrische vormen in de hoofdkleuren. Maar wat me nu vooral aantrekt, is de muziek die naar buitenvloeit door de geopende zijdeur. Koorgezang. Ik glip naar binnen en ga op een van de houten banken zitten luisteren. Een groep jonge mensen staat vooraan te zingen.

Wellicht oefenen ze voor morgen, dan is het immers zondag. Op de school De La Salle hoorden we, verspreid over de campus, ook al een jongens- en meisjeskoor. Deze heuvel lijkt wel een muziekcentrum. Overal komt gezang vandaan. De kerk waarin ik nu zit is maar een van de vele katholieke instituten: een klooster, een lerarenopleiding, twee scholengemeenschappen, een kleuterschool. We logeren in het gasthuis van het bisdom, even verderop, op dezelfde heuveltop. Het is heel eenvoudig daar, maar wel schoon. Er is redelijk warm water om te douchen en genoeg dekens om me warm te houden ’s nachts. Want het kan hier erg koud worden. Dat wordt goed gemaakt door het fantastische uitzicht. Goh, die missionarissen wisten wel waar ze hun tenten opsloegen. Vanochtend kon ik de vulkanen zien aan de horizon en onder mij, een vallei vol wolken. Nu zijn die opgeklaard en liggen de groene terrassen vol mais, bonen en erwten te schitteren in de warme gloed van de avondzon. Het zal nu snel donker zijn. Tijd om een extra trui aan te trekken.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Termieten

Stof

Binnendringer