Rijbewijs
Het moet niet altijd over corona gaan, dus schrijf ik over mijn
rijbewijs. Ik mocht het een paar weken geleden ophalen. Hoera! Eindelijk, het
einde van een proces dat bijna zes maand heeft geduurd.
A1
Het gaat om een rijbewijs A1 dat je toelaat om met scooters van meer dan
50 cc te rijden. In België mag je van zodra je je autorijbewijs langer dan 2
jaar hebt, automatisch ook met een scooter rijden. Maar dat staat niet op je
rijbewijs en dat geldt dus niet in andere landen.
De meeste buitenlanders hier, toeristen en residenten, rijden zonder
rijbewijs rond op een scooter. Maar als ze een ongeluk hebben, weigert de
reisverzekering vaak tussen te komen in kosten en repatriëring. Hier in Da Nang
doet de politie ook steeds meer gerichte controles, waarbij ze buitenlanders
viseren. En gelijk hebben ze, de meeste van die buitenlanders zouden het niet
in hun hoofd halen om zonder rijbewijs in hun eigen land rond te rijden.
Ik rijd dus al twee jaar rond op een schattige, rode, elektrische namaak-vespa
waarvoor je geen rijbewijs nodig hebt. Maar ik wil ook wel eens verder en meer
uitdagende tochtjes doen, dus zat er niets anders op: ik moest hier lokaal een
rijbewijs halen.
Stap 1: papieren regelen
Het theoretische examen hoefde ik gelukkig niet te doen (zou ook moeilijk
zijn want het bestaat alleen in het Vietnamees) omdat mijn Belgische rijbewijs
B bewijst dat ik een theoretisch examen achter de rug heb. Maar dan moet dat
rijbewijs wel eerst erkend worden.
- Rijbewijs
laten vertalen door een beëdigde vertaler. Check.
- Kopies
voor echt laten verklaren. Check.
- Aanvraag
indienen bij gemeente. Check.
- Foto laten
nemen voor een blauwe achtergrond bij de gemeente. Check.
- Betalen om
het met de post te versturen. Check.
En hup, een paar weken later vind ik mijn rijbewijs in de post.
Stap 2: oefenen
Het praktische rijexamen wordt niet op de weg afgelegd, maar op een
parcours. Het bestaat uit 4 onderdelen:
- Binnen de lijnen van een figuur acht rijden
- Binnen de lijnen van een rechte stuk rijden
- Een zigzagpatroon rijden
- Over een stuk met hobbels (balkjes) rijden
Klein detail. Je mag dat niet op je eigen motorfiets doen. Je moet het
examen afleggen op een van de testmotorfietsen. Dat zijn allemaal semiautomatische
machines. Daar had ik nog nooit opgezeten.
Gaan huren dus, voorzichtig naar een oefenterrein en oefenen. Evenwicht
en coördinatie zijn niet mijn sterkste punten, dus veel oefenen. De acht lijkt
misleidend simpel. Het is moeilijk, erg moeilijk. En ik zie aan de anderen die
hier komen oefenen duidelijk een trend: buitenlanders hebben het lastig,
Vietnamezen niet. Dat ze van kleinsaf zoveel tijd op een scooter doorbrengen,
zal daar wel mee te maken hebben. Er zit dus niets anders op dan een paar weken
lang elk weekend een scooter te huren en te gaan oefenen.
Stap 3: papieren regelen
Ik ga in zee met een soort makelaar die me doorheen de papiermolen zal
gidsen. Daar betaal je uiteraard voor, maar het gaat niet anders, want alles is
in het Vietnamees.
- Medisch onderzoek. Check.
- Foto laten nemen in een kantoor van de rijbewijsadministratie. Check.
- Alle identiteitspapieren weer laten beëdigen. Check.
- Aanvraag indienen om de test te doen. Check.
- Opnieuw aanvraag indienen om de test te doen (want ze waren me vergeten op de lijst te zetten). Check.
Stap 4: rijexamen doen
Op 17 januari is het dan eindelijk zo ver. Ik heb in de ochtend nog
geoefend en ik weet nu dat ik de vermaledijde figuur acht perfect kan rijden,
in normale omstandigheden…
We rijden met een busje naar het testcentrum. Vier mannen, drie vrouwen.
Drie van de zeven hebben het al eens eerder geprobeerd. Eén heeft het zelfs al
vier keer geprobeerd. Zucht.
We moeten even in een grote ruimte gaan zitten waar meer dan 100 jonge
mensen eerst hun theoretische test moeten doen. Dan worden we naar het
testterrein gebracht. We krijgen elk een nummertje. Als ons nummer wordt
afgeroepen, moeten we op een bankje gaan zitten. Testhelm opzetten. Wachten tot
we te horen krijgen op welke van de vier testmotorfietsen we moeten rijden.
Ik observeer de eerste van onze groep. Hij slaagt en is dolgelukkig, want
dit was zijn vierde poging. Hij vertelt me nog dat de meetapparatuur op de
motorfiets (er zit een camera op, een sensor, een luidspreker, etc.) permanent
bliept. “Laat je er niet door afleiden”, zegt hij. “Het gaat echt niet alleen
om fouten.” Die raad komt van pas als ik aan de test begin. Ik ben uiterst
gespannen, tracht me te focussen op het rijden en niet op alle apparatuur en
geluiden. Als de moeilijke acht achter de rug is, werk ik met meer vertrouwen
de rest van het parcours af. Op weg terug naar het beginpunt, kijk ik even op
het schermpje. Mijn score is 95. Ik heb dus één fout gemaakt. Je moet minstens 80
hebben om geslaagd te zijn. Joepie!
Stap 5: papieren regelen
Het is maannieuwjaar, alles valt stil. Ik moet dus even wachten op mijn
rijbewijs, maar het komt er uiteindelijk wel. Het is net zolang geldig als mijn
werkvergunning. Dat is maar tot in mei. Maar ik heb mijn test in Vietnam gedaan
en dat betekent dat ik recht heb op een rijbewijs dat eeuwig en vier dagen
geldig is.
- Alle identiteitspapieren weer laten beëdigen. Check.
- Naar de gemeente een aanvraag tot vervanging indienen. Check
- Foto laten nemen. Check.
- Het oude rijbewijs gaan indienen. Check
En zowaar, sinds donderdag 26 maart heb ik een echt Vietnamees rijbewijs!
Maar intussen is het hier ook #blijfinuwkot, dus wanneer ik het nu zal kunnen
gebruiken, is een raadsel. Ik kan intussen misschien wat reflecteren op mijn
rijstijl en kijken hoe ik die kan Vietnamiseren: gsm in helm steken, niet in
spiegels kijken, toeteren, kruispunt oprijden voor het groen is, bellen en
rijden, toeteren, berichtjes sturen en rijden, toeteren, niet knipperen,
tunnelzicht, toeteren, …
Die 8, dat is dus blijkbaar niet voor niets dat de kandidaten daar in De Mol 2019 zo op gesukkeld hebben... Maar jou is het gelukt! Proficiat met je rijbewijs, Lieve!
BeantwoordenVerwijderen