Rijbewijs


Het moet niet altijd over corona gaan, dus schrijf ik over mijn rijbewijs. Ik mocht het een paar weken geleden ophalen. Hoera! Eindelijk, het einde van een proces dat bijna zes maand heeft geduurd.

A1
Het gaat om een rijbewijs A1 dat je toelaat om met scooters van meer dan 50 cc te rijden. In België mag je van zodra je je autorijbewijs langer dan 2 jaar hebt, automatisch ook met een scooter rijden. Maar dat staat niet op je rijbewijs en dat geldt dus niet in andere landen.
De meeste buitenlanders hier, toeristen en residenten, rijden zonder rijbewijs rond op een scooter. Maar als ze een ongeluk hebben, weigert de reisverzekering vaak tussen te komen in kosten en repatriëring. Hier in Da Nang doet de politie ook steeds meer gerichte controles, waarbij ze buitenlanders viseren. En gelijk hebben ze, de meeste van die buitenlanders zouden het niet in hun hoofd halen om zonder rijbewijs in hun eigen land rond te rijden.
Ik rijd dus al twee jaar rond op een schattige, rode, elektrische namaak-vespa waarvoor je geen rijbewijs nodig hebt. Maar ik wil ook wel eens verder en meer uitdagende tochtjes doen, dus zat er niets anders op: ik moest hier lokaal een rijbewijs halen.

Stap 1: papieren regelen
Het theoretische examen hoefde ik gelukkig niet te doen (zou ook moeilijk zijn want het bestaat alleen in het Vietnamees) omdat mijn Belgische rijbewijs B bewijst dat ik een theoretisch examen achter de rug heb. Maar dan moet dat rijbewijs wel eerst erkend worden.
  • Rijbewijs laten vertalen door een beëdigde vertaler. Check.
  • Kopies voor echt laten verklaren. Check.
  • Aanvraag indienen bij gemeente. Check.
  • Foto laten nemen voor een blauwe achtergrond bij de gemeente. Check.
  • Betalen om het met de post te versturen. Check.

En hup, een paar weken later vind ik mijn rijbewijs in de post.

Stap 2: oefenen
Het praktische rijexamen wordt niet op de weg afgelegd, maar op een parcours. Het bestaat uit 4 onderdelen:
  • Binnen de lijnen van een figuur acht rijden
  • Binnen de lijnen van een rechte stuk rijden
  • Een zigzagpatroon rijden
  • Over een stuk met hobbels (balkjes) rijden

Klein detail. Je mag dat niet op je eigen motorfiets doen. Je moet het examen afleggen op een van de testmotorfietsen. Dat zijn allemaal semiautomatische machines. Daar had ik nog nooit opgezeten.
Gaan huren dus, voorzichtig naar een oefenterrein en oefenen. Evenwicht en coördinatie zijn niet mijn sterkste punten, dus veel oefenen. De acht lijkt misleidend simpel. Het is moeilijk, erg moeilijk. En ik zie aan de anderen die hier komen oefenen duidelijk een trend: buitenlanders hebben het lastig, Vietnamezen niet. Dat ze van kleinsaf zoveel tijd op een scooter doorbrengen, zal daar wel mee te maken hebben. Er zit dus niets anders op dan een paar weken lang elk weekend een scooter te huren en te gaan oefenen.

Stap 3: papieren regelen
Ik ga in zee met een soort makelaar die me doorheen de papiermolen zal gidsen. Daar betaal je uiteraard voor, maar het gaat niet anders, want alles is in het Vietnamees.
  • Medisch onderzoek. Check.
  • Foto laten nemen in een kantoor van de rijbewijsadministratie. Check.
  • Alle identiteitspapieren weer laten beëdigen. Check.
  • Aanvraag indienen om de test te doen. Check.
  • Opnieuw aanvraag indienen om de test te doen (want ze waren me vergeten op de lijst te zetten). Check.

Stap 4: rijexamen doen
Op 17 januari is het dan eindelijk zo ver. Ik heb in de ochtend nog geoefend en ik weet nu dat ik de vermaledijde figuur acht perfect kan rijden, in normale omstandigheden…
We rijden met een busje naar het testcentrum. Vier mannen, drie vrouwen. Drie van de zeven hebben het al eens eerder geprobeerd. Eén heeft het zelfs al vier keer geprobeerd. Zucht.
We moeten even in een grote ruimte gaan zitten waar meer dan 100 jonge mensen eerst hun theoretische test moeten doen. Dan worden we naar het testterrein gebracht. We krijgen elk een nummertje. Als ons nummer wordt afgeroepen, moeten we op een bankje gaan zitten. Testhelm opzetten. Wachten tot we te horen krijgen op welke van de vier testmotorfietsen we moeten rijden.
Ik observeer de eerste van onze groep. Hij slaagt en is dolgelukkig, want dit was zijn vierde poging. Hij vertelt me nog dat de meetapparatuur op de motorfiets (er zit een camera op, een sensor, een luidspreker, etc.) permanent bliept. “Laat je er niet door afleiden”, zegt hij. “Het gaat echt niet alleen om fouten.” Die raad komt van pas als ik aan de test begin. Ik ben uiterst gespannen, tracht me te focussen op het rijden en niet op alle apparatuur en geluiden. Als de moeilijke acht achter de rug is, werk ik met meer vertrouwen de rest van het parcours af. Op weg terug naar het beginpunt, kijk ik even op het schermpje. Mijn score is 95. Ik heb dus één fout gemaakt. Je moet minstens 80 hebben om geslaagd te zijn. Joepie!


Stap 5: papieren regelen
Het is maannieuwjaar, alles valt stil. Ik moet dus even wachten op mijn rijbewijs, maar het komt er uiteindelijk wel. Het is net zolang geldig als mijn werkvergunning. Dat is maar tot in mei. Maar ik heb mijn test in Vietnam gedaan en dat betekent dat ik recht heb op een rijbewijs dat eeuwig en vier dagen geldig is.
  • Alle identiteitspapieren weer laten beëdigen. Check.
  • Naar de gemeente een aanvraag tot vervanging indienen. Check
  • Foto laten nemen. Check.
  • Het oude rijbewijs gaan indienen. Check

En zowaar, sinds donderdag 26 maart heb ik een echt Vietnamees rijbewijs! Maar intussen is het hier ook #blijfinuwkot, dus wanneer ik het nu zal kunnen gebruiken, is een raadsel. Ik kan intussen misschien wat reflecteren op mijn rijstijl en kijken hoe ik die kan Vietnamiseren: gsm in helm steken, niet in spiegels kijken, toeteren, kruispunt oprijden voor het groen is, bellen en rijden, toeteren, berichtjes sturen en rijden, toeteren, niet knipperen, tunnelzicht, toeteren, …

Reacties

  1. Die 8, dat is dus blijkbaar niet voor niets dat de kandidaten daar in De Mol 2019 zo op gesukkeld hebben... Maar jou is het gelukt! Proficiat met je rijbewijs, Lieve!

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

Termieten

Stof

Binnendringer