Vals plat


Ik ben in Mai Chau, zo een 135 km van Hanoi waar ik maandag was voor werk. Even wat vakantie.

Vandaag ga ik fietsen. Het plan is om een tocht te maken die het hotel normaalgezien aanbiedt als daguitstap, maar door gebrek aan toeristen nu dus niet. “Je zal het gemakkelijk vinden,” verzekeren ze me, en “ja, het is perfect doenbaar met de fiets”. Ik rijd door een gigantische vallei waar de rijst is geoogst. Ik kan me alleen maar voorstellen hoe betoverend het er hier moet uitzien als de rijst jong groen of oogstrijp geel op de velden staat.

De man zonder tanden

Dan, plots, op weg naar het eerste dorp begint de weg te stijgen. Ik moet op de trappers staan om die rondgedraaid te krijgen. Dit stalen ros heeft geen versnellingen. Wat verder moet ik mijn remmen toetrekken om niet achteruit te bollen. Afstappen dus maar en duwen.

Ik ben al snel buiten adem. Even een slok water drinken en op de kaart kijken. Uit een huis op palen, zoals ze hier allemaal zijn, komt een oude man de weg opgestapt. Hij groet en stapt met me mee. We praten met gebaren en een paar woorden over de steile weg en mijn fiets. Hij vindt het supergrappig en lacht al zijn tanden bloot, al zijn dat er niet erg veel meer. Hij legt uit welke dorpen ik nog zal passeren.


De man met twee broeken

Er komt een motorfiets aangereden. De bestuurder is goed beschermd tegen de koude, al is het vandaag best een warme dag. Er hangen moffen aan zijn stuur, hij draagt een warme jas en ik zie een trainingsbroek uit de pijpen van zijn werkbroek piepen. De mannen slaan een praatje. En ik duw mijn fiets de volgende haarspeldbocht in. Wat later zoeft de man met de twee broeken me voorbij en zwaait vriendelijk.

Het wegje begint de hoogtelijnen te volgen en ik spring weer op mijn fiets. Maar dan verandert het weggetje in een aardepad. Volgens google maps is dit een weg. Maar goed, ik weet al dat de informatie hier niet altijd betrouwbaar is. Gisteren moest ik volgens google maps een rivier oversteken over een damwal waar het water overheen stroomde. Na twee voorzichtige stappen had ik het al door: spekglad en levensgevaarlijk. Terugkeren dus maar.

Ik dender verder over het hobbelige pad. Af en toe wijkt het dichte bamboebos en vang ik een glimp op van een dal. Het uitzicht is adembenemend.


De mannen met de rijstwijn

En dan zet de afdaling in. Ik rijd met mijn remmen toe. Als ik eindelijk in het volgende dorp kom, moet ik de kramp uit mijn handen wrijven. Tijd voor lunch. In dit hele gebied zijn ze duidelijk voorzien op toeristen: winkeltjes, restaurantjes, en veel lodges. Maar bijna alles is dicht. Ik kies voor een plek waar al wat locals aan een lage tafel zitten en bestel een kom noedels. Het volume van hun stemmen en de subtiele geur die in de ruimte hangt, doen me vermoeden dat er geen limonade in de Fantafles zit. Rijstwijn.  De eigenaar brengt mijn kom met noedels, en voor ik het besef, staat die op de tafel van de groep van vijf mannen en twee vrouwen. Mijn rugzak en stoel worden verzet. Ik moet bij hen aansluiten. Er verschijnt een extra aardewerken glaasje op de tafel en in de volgende toast moet ik meedoen. Uitdrinken, handen schudden, zo gaat dat hier. We praten wat, maar voobij de standaardvragen, versta ik het meeste niet. Ze doen wat de meeste Vietnamezen in zo een geval doen: harder en sneller praten. Als mijn noedels op zijn, sla ik de volgende toast af, maak ik me uit de voeten. Het is onbeleefd, dat weet ik. Maar rijstwijn en fietsen zijn niet zo compatibel.

De man zonder broek

De weg is makkelijker nu, met steeds wijdere valleien, met rijstvelden en groentetuinen. Vrouwen op weg naar de markt, kinderen op weg naar huis na school. Er wordt gewuifd en gegroet. Uiteindelijk ben ik weer in de brede Mai Chau vallei. De rivier waar ik gisteren niet overkon, meandert door de rijstvelden. Ik parkeer mijn fiets op een brug om even een foto te nemen. Ik zie een beweging in mijn ooghoek. Een man duikt weg in de rivier en komt weer boven terwijl hij zijn broek vastsnoert. Oeps.


Ik fiets verder. Er wordt achter me getoeterd. Een motorfiets komt naast me rijden en de bestuurder groet me enthousiast. Het is de man met de twee broeken.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Termieten

Stof

Binnendringer