Het M-decreet in Zuid-Afrika
Zuid-Afrika
ratificeerde het UN-verdrag rond inclusie (Salamanca Statement, UNESCO, 1994)
jaren voor België dat deed. Er was dus ook al veel langer een wettekst rond
inclusie, de zogenaamde White Paper 6. Jammergenoeg werd er niet zo veel gedaan
aan de concrete invulling van de wet. Maar daar is de laatste jaren wel
verandering in gekomen. VVOB Zuid-Afrika ondersteunt de regering bij de
implementering.
SIAS
Een van de strategieën
in het proces naar meer inclusief onderwijs in Zuid-Afrika, is het beleidsdocument
rond SIAS. SIAS staat voor Screening Identification Assessment and Suppor. SIAS
is een soort leerlingvolgsysteem. Het werkt niet zozeer via toetsen, maar
eerder door het invullen van gedetailleerde observaties en het bijhouden van
leerlingprofielen, zeker van leerlingen die een risico lopen op een
leerachterstand. Deze profielen helpen om de zorg te organiseren: eerst in de
klas, dan op schoolniveau met het inschakelen van het zorgteam. Indien nodig,
kan hulp van buitenaf ingeroepen worden. Elk district heeft een zorgteam dat
voor elke leerling die naar hen wordt verwezen een zorgplan opstelt. Dat kan
betekenen dat de hulp van specialisten wordt ingeschakeld in de school of dat
de leerling wordt verwezen naar een buitengewone school. Het is eigenlijk een
mooi systeem dat zorg organiseert op maat van de nood van het kind. Het
vertrekt heel duidelijk van de wil om een kind in de school in zijn gemeenschap
te houden. Wellicht is het beleid iets concreter dan het M-decreet. Maar alles
staat of valt natuurlijk met wat er in de klas en de school echt gebeurt. Als
een leerkracht het profiel niet invult en bijhoudt, gebeurt er niets.
Full Service Schools
Net zoals het ook in
het M-decreet staat, is het in Zuid-Afrika de bedoeling om elke leerling te
laten leren en deelnemen aan onderwijs in de school van zijn keuze, in zijn
gemeenschap. Maar net als in Vlaanderen is er in Zuid-Afrika nog heel erg een
medische benadering rond zorg. Is er een probleem? Haal er een specialist bij
of stuur het kind weg, want “ik ben niet opgeleid om dit te doen”.
Internationaal is er een evolutie naar een sociaal model: in plaats van de
leerling aan te passen aan het systeem, past het systeem zich aan aan de
leerling. Dat betekent meteen ook dat de rol van specialisten anders wordt ingevuld.
Er wordt meer ingezet op het versterken van leerkrachten door systemen van
co-teaching en ondersteuning in de klas in plaatst van leerlingen “met
problemen” uit de klas te halen.
In Vlaanderen is er
een sterk buitengewoononderwijssysteem. In Zuid-Afrika zijn er veel minder
voorzieningen. Vandaar dat het inzetten op brede zorg in de gewone school erg
belangrijk is. Zuid-Afrika gebruikt daarvoor het concept Full Service School.
Het is een gewone school die extra ondersteund wordt om een echte inclusieve
school te worden. Op termijn moeten daar ook extra middelen bijhoren, maar
zover zijn we nog niet. Op dit moment zijn het scholen waar extra geïnvesteerd
wordt in opleiding van leerkrachten in het implementeren van kwaliteitsvol
onderwijs, differentiëring, SIAS, enzovoort. De ene al met meer succes dan de
andere. En ook hier is er nog een hele weg af te leggen.
Wit brood
De
middelen die beschikbaar zijn, zijn te verwaarlozen in vergelijking met wat er
in Vlaanderen mogelijk is. Bovendien is de context vaak veel schrijnender en
uitdagender: armoede, misbruik, grote klassen (een gewone klas telt 35
leerlingen, maar in rurale gebieden en townships zijn klassen van 50-60
leerlingen geen uitzondering). Dat verklaart de woorden van een Zuid-Afrikaanse
medewerker van het onderwijsministerie op bezoek in Vlaanderen: “In Vlaanderen
wordt geklaagd met een wit brood onder de arm”.
Reacties
Een reactie posten